Kullanıcı dostu e-öğrenme

3 09 2009

Öğrenme, öğrenenin konsantrasyonunu gerektirir. Bir e-öğrenme programı kullanıcısının konsantrasyonunu dağıtabilecek dış etkenlerin yanında sistemin kurgusundaki hatalar, eksiklikler ve zorluklar,  navigasyon sisteminin zayıflığı, içerikle uyuşmayan animasyonlar, zenginleştirilme çabasıyla gereksiz kullanılan görsel malzeme kalabalığı vb. gibi etkenler sayılabilir.

İyi bir Öğrenme Yönetim Sistemi’nde, kullanıcının kolay bir şekilde içeriğe erişmesi gerekir, sistemi nasıl kullanacağına dair ekstra bir vakit kaybetmek zaten birinci adımda kullanıcının motivasyonunu kötü etkilemeye yetecektir.

Kullanıcı dostu bir Öğrenme Yönetim Sistemi tasarlamak için tasarım ve üretim aşamasında son kullanıcının, sistemin üretimini ve tasarımını yapan ekip kadar teknolojiye hakim olmadığını göz önünde bulundurmak, son kullanıcının profil ve ihtiyaçlarını analiz etmek işleri kolaylaştırmaya yardımcı olabilir. Belki belli aşamalarda kullanıcı testine açıp alınan geri bildirimler göz önüne alınabilir.

Ayrıca, e-dersi görsel anlamda zengin kılmak için, gereksiz animasyon ya da görsel malzeme kullanılması, kullanıcının dikkatini dağıtmaktan başka işe yaramayacaktır.  Kullanıcı e-dersi takip ederken görsel malzemeleri ve yazılı olan cümleleri gözler vasıtasıyla, sesi de kulaklar vasıtasıyla alır. Bunlardan seçtiği imaj ve kelimeleri çalışan belleğine iletir, uzun süreli belleğindeki eski öğrenilenlerle bunları birleştirerek öğrenme işlemini gerçekleştirir. e-Dersi zenginleştirme adına yapılan gereksiz animasyon, görsel, ses vb kullanımı sadece “cognitive load”u artırmış olur.

Kullanılan terminolojinin ve tasarımın tutarlı olması da kullanıcının dikkatinin dağılmasını engeller. Örneğin tüm yönergelerin aynı font ve aynı büyüklükte olması, linklerin aynı şekilde verilmesi, highlightların aynı şekilde yapılması vb. Aynı şekilde, tüm e-ders boyunca kullanılan dilin de tutarlı olması faydalı olacaktır. Kullanıcıyla karşılıklı konuşma şeklinde başlamış bir içerikte aniden resmileşen bir dil yine kullanıcının dikkatinin dağılmasına sebep olacaktır. Kullanıcının aksiyonlarına anında verilecek geri bildirimler de yine kullanıcının çerçeveden uzaklaşmasını engelleyecektir.

Etkili ve kalıcı bir öğrenme tüm bu konsantrasyon bozucu etkenlerin ortadan kaldırılmasıyla gerçekleştirilebilir.

Advertisements

Actions

Information

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: