Ciddi Oyunlar…

1 09 2009

İyi kurgulanmış oyunların yaş grubu farketmeksizin eğitimde kullanılmasının faydasına inanan biri olarak Dijital Oyun Rehberi adlı derlemeyi gördüğümde oldukça mutlu oldum. Hele Ciddi Oyunlara (Serious Games) özel bir bölüm ayrılmasına daha da mutlu oldum.

Dijital Oyun Rehberi

Dijital Oyun Rehberi

Kitabın arka kapağında “Dijital Oyun Rehberi adlı derleme, dijital oyun ve dijital oyuncu konusuna ilgi duyan ve “oyun ciddi bir iştir” diyen herkese hitap etmekte, Türkiye’de dijital oyun kültürü üzerine akademik çalışmaların ve tartışmaların gelişmesine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. ” yazıyor.

Ben zevkle okuyorum, herkese tavsiye ederim..

Ee yeri gelmişken de eskiden yazmış olduğum bir makaleyi burada paylaşmak isterim.

Ciddi Oyunlar (2007, Zeynep Şahin)

Neden hepimize “Oyundaki bir sonraki aşamayı da tamamlamadan kesinlikle bilgisayarımın başından kalkmam” cümlesi “Bir sonraki konuyu çalışmayı bitirmeden bilgisayar başından kalkmam” cümlesinden daha tanıdık geliyor? Kişinin bir bilgisayar oyunu karşısında saatlerini harcamasının altında yatan gerçek sebep nedir?

Oyunlar kişiyi sadece eğlendirmekle kalmaz, aynı zamanda kişiye meydan okur, kişiye belirli bir rol ve tamamlaması gereken bir hedef verir. “Kullanıcılara meydan okursanız, daha iyi öğrenirler” gerçeği ciddi oyunların öğrenme üzerindeki etkisini vurgulamaktadır. Peki, nedir ciddi oyunlar? Sadece eğlendirme amacı taşımayan, eğlenceyle beraber öğretmeyi de hedefleyen oyunlar Ciddi Oyunlar (Serious Games) olarak adlandırılmaktadır. Günümüzde oyunların eğlence kaynağı olmaktan çıkıp, eğitimde bir araç olarak kullanılmaya başladığını ve bu eğilimin özellikle son yıllarda büyük bir ivme kazandığını görmekteyiz.Kişilerin, hangi yaşta olurlarsa olsunlar, oyun oynama adı altında gerçekleştirdikleri etkinlikten, iş etkinliğine göre daha fazla zevk aldığı bilinmektedir. Ayrıca, etkinlik sonucunda daha kalıcı öğrenme sağlandığı tespit edilmiştir. İyi tasarlanmış bilgisayar oyunları hem çocukların eğitimlerinde hem de yetişkin eğitimlerinde tercih edilmeye başlanmıştır. Bu, oyunların sadece eğlence için olduğu fikrinin yavaş yavaş kaybolduğunu göstermektedir.Ciddi oyunlar, kişilere problem çözme, analitik düşünme, strateji geliştirme, iletişim becerileri ve güven gibi yetenekler kazandırmaktadır. Ciddi oyunlar, öğrenenleri motive ettiği gibi, gerçek performanslarını artırmaya yardımcı olmaktadır. Tüm bunların yanı sıra, yetişkin eğitimlerinde motivasyonu artırıcı ve etkili öğrenmeyi sağlayıcı yönde olumlu etkileri bulunmaktadır.

Ciddi oyunların geliştirilebilmesi için önemli teknolojik birikim gerekmektedir. Eğitsel amaçlı ciddi oyunlarda en az teknoloji kadar önemli olan bir başka başarı faktörü ise öğretim tasarı teorileri ve modellerine dayalı olarak geliştirilen senaryolar ve tasarımlardır. İyi kurgulanmış senaryolar, kuvvetli tasarımlar ve teknolojik alt yapı ile birlikte ciddi oyunlar öğrenme deneyiminin çekiciliğini artırmaktadır.

Ciddi Oyunlar Örnek

Ciddi Oyunlar Örnek

Simülasyonlar ve belirli bir rolün oynanması ciddi oyunların vazgeçilmez parçalarıdır. Kullanıcı bir ciddi oyun içerisinde mısır piramitlerinde bir sırrı arayan arkeolog rolünde iken bir başka oyunda batan bir şirketi kurtarmakla görevlendirilmiş bir genel müdürü canlandırıyor olabilir. Ciddi oyunlar, kullanıcıların yabancısı olmadıkları, meslek yaşamından alınmış gerçek senaryolara dayandırabileceği gibi tamamen yaratıcılığa bağlı olarak gerçek üstü senaryolar da kullanılabilmektedir. Örneğin, acente adaylarına sigortacılıkla ilgili bir bilgi ciddi oyunlar yardımıyla verilmek istendiğinde günlük hayatta alışık oldukları bir ortam ve insan figürleri ya da tamamen gerçek üstü olan uzay ortamı içerisinde uzaylılar tercih edilebilir.Gerçek hayatta gerçekleştirilmesi çok pahalı, çok riskli olacak ya da gerçekleştirilmesi mümkün olmayacak ciddi oyunlar sayesinde simüle etmek mümkündür. Örneğin, stajyerinize gerçek bir şirketin yönetimini teslim edemezsiniz, ama ciddi oyunlar sayesinde stajyerinize bu fırsatı vererek, kararlarını uygulamasını ve bunların sonuçlarını görmesini sağlayabilirsiniz. Eğer stajyeriniz oyunda bir strateji geliştirip, bu strateji ile belirli adımlar attıktan sonra başarıya ulaşamazsa, stratejisini değiştirip, farklı adımlar atabilir ve bu yeni stratejinin sonuçlarını anında görebilir. Tekrar başarısız olması durumunda belki şirket batacak ama buna üzülmeyeceksiniz, çünkü stajyeriniz öğrenmesi gerekeni deneyerek öğrenme yoluyla öğrenmiş olacaktır.

Ciddi oyunlar hakkındaki bu yazıyı özetlemek gerekirse, Marshall McLuhan’ın şu cümlesi uygun olacaktır: “öğrenme ile oyunları birbirinden ayrı tutan kişi, öğrenme hakkında bir şey bilmiyordur.”

 * BEST Dergisi’nde (Nisan 2007) ve  http://www.mmistanbul.com adresinde yayınlanmıştır.

Advertisements

Actions

Information

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: